Základní varianty US
M4
Vyrobeno 6748ks -
hvězdicovitý motor Continental R-975 o výkonu 298kW (400 k), svařovaná
korba, pouze verze 75 mm a 105 mm. Užíván armádami US, Velké Británie,
Polska a Francie (1 vozidlo). Existují tři subvarianty
- M4 Early (trojdílný předek, korba 56 stupňů, jediný průlez na věži, dělo 75mm)
- M4 Late (jemně odlévaný předek, korba 47 stupňů, dva průlezy na věži, dělo 75mm)
- M4 Composite (ostrý odlévaný předek, kombinovaná korba - litá/svařovaná, dva průlezy na věži, dělo 75mm)
M4 (105 mm)
Vyrobeno 75ks - rozšířená verze M4 s houfnicí 105 mm
M4(105) HVSS
Varianta M4(105) s horizontálně umístěnými vinutými pružinami (HVSS).
M4A1
Vyrobeno
6281 ks - zážehový vzduchem chlazený hvězdicovitý motor Continental
R-975 o výkonu 298kW (400 k), plně odlévaná korba, verze 75 a 76 mm.
Všechny tanky M4A1 měly pevné šasi motoru. Užíván armádou US, Velké
Británie, Jihoafrické Republiky, Francie (malé množství) a Číny. Vyráběn
ve variantách M4A1
- Early (trojdílný předek, zaoblená korba, jediný průlez na věži, dělo 75mm)
- M4A1 Late (jemně odlévaný předek, zaoblená korba, jediný průlez na věži, dělo 75mm)
M4A1E4/M4A1(76)W
Vyrobeno 3426 ks - Rozšířená verze s 76 mm M1 (ostrý nebo jemně odlévaný předek, průlez T23 na věži, dělo 76mm)
M4A1E8/M4A1(76)W HVSS
Horizontálně umístěné vinuté pružiny (HVSS - Horizontal Volute Spring Suspension), osazen dělem 76 mm M1.
M4A1E9
Neznámá konfigurace, pravděpodobně jako rozšíření existující M4A1 s dělem 76 mm.
M4A2
Vyrobeno
8053 ks - všechny tanky M4A2 měly malou sadu mřížových dveří na
motorovém prostoru a vznětový motor General Motors 6-71, svařovaná
korba, dělo 75 mm nebo 76-mm (jemně odlévaný předek, korba 56 stupňů,
jediný průlez na věži, dělo 75mm). Užíván armádou SSSR (značení M4C),
USMC (United States Marine Corps), Francie, Velké Británie a Polska.
M4A2E8/M4A2(76)W HVSS
Rozšířená verze. Horizontálně umístěné vinuté pružiny (HVSS - Horizontal Volute Spring Suspension), osazen dělem 76 mm M1
M4A2 (76)
Vyrobeno 2915 ks - odlévaný předek, korba 47 stupňů, T23 průlez, houfnice 76 mm
M4A3
Vyrobeno
1690 ks - zážehový motor Ford GAA V-8 (odlévaný předek, korba 56
stupňů, jediný průlez na věži, dělo 75mm). Užíván armádou USA a Francie
malý počet). M4A3 byl preferovaný tank v armádě USA.
M4A3(75)
Vyrobeno 3071 ks - M4A3 osazen dělem M3 75mm.
M4A3(76)
Vyrobeno 4542 ks - M4A3 osazen dělem 76mm.
M4A3(105)
Vyrobeno 3039 ks - M4A3 s houfnicí M4 105mm.
M4A3E2 "Jumbo"
Vyrobeno
254 ks - po válce přezdíván "Jumbo" - speciální 40-ti tunová varianta s
extra pancéřování (včetně 4" v čelní části), osazen dělem 75 mm, ale
velmi často přezbrojem dělem 76 mm. Užíván armádou USA a Francie (1
vozidlo)
M4A3E4/M4A3(76)W
M4A3 w/ 76mm M1 gun.
M4A3E8/M4A3(76)W HVSS (Easy Eight)
Rozšířená verze. Horizontálně umístěné vinuté pružiny (HVSS - Horizontal Volute Spring Suspension), osazen dělem 76 mm M1.
M4A3E9/M4A3(105) HVSS
Rozšířená verze. Horizontálně umístěné vinuté pružiny (HVSS - Horizontal Volute Spring Suspension), osazen houfnicí M4 105mm.
M4A4
Vyrobeno
7499 ks - pětiřadý motor Chrysler A57 o výkonu 317kW (425 k);
svařovaný,prodloužený trup, osazen dělem 75mm. Většina byla přezbrojena
britským 17-ti liberním dělem "Firefly". Užíván armádou Británie,
Francie a Číny.
M4A5
- kanadský tank Ram.
M4A6
- vznětový motor Ordnance RD-1820; bylo vyrobeno pouze několik desítek tanků této varianty, nebyl použit v boji
Podrobnosti na:
Žádné komentáře:
Okomentovat