neděle 22. června 2008

Základní varianty tanku Sherman - US

Základní varianty US

M4

Vyrobeno 6748ks - hvězdicovitý motor Continental R-975 o výkonu 298kW (400 k), svařovaná korba, pouze verze 75 mm a 105 mm. Užíván armádami US, Velké Británie, Polska a Francie (1 vozidlo). Existují tři subvarianty
  • M4 Early (trojdílný předek, korba 56 stupňů, jediný průlez na věži, dělo 75mm)
  • M4 Late (jemně odlévaný předek, korba 47 stupňů, dva průlezy na věži, dělo 75mm)
  • M4 Composite (ostrý odlévaný předek, kombinovaná korba - litá/svařovaná, dva průlezy na věži, dělo 75mm)

M4 (105 mm)

Vyrobeno 75ks - rozšířená verze M4 s houfnicí 105 mm

M4(105) HVSS

Varianta M4(105) s horizontálně umístěnými vinutými pružinami (HVSS).

M4A1

Vyrobeno 6281 ks - zážehový vzduchem chlazený hvězdicovitý motor Continental R-975 o výkonu 298kW (400 k), plně odlévaná korba, verze 75 a 76 mm. Všechny tanky M4A1 měly pevné šasi motoru. Užíván armádou US, Velké Británie, Jihoafrické Republiky, Francie (malé množství) a Číny. Vyráběn ve variantách M4A1
  • Early (trojdílný předek, zaoblená korba, jediný průlez na věži, dělo 75mm)
  • M4A1 Late (jemně odlévaný předek, zaoblená korba, jediný průlez na věži, dělo 75mm)

M4A1E4/M4A1(76)W

Vyrobeno 3426 ks - Rozšířená verze s 76 mm M1 (ostrý nebo jemně odlévaný předek, průlez T23 na věži, dělo 76mm)

M4A1E8/M4A1(76)W HVSS

Horizontálně umístěné vinuté pružiny (HVSS - Horizontal Volute Spring Suspension), osazen dělem 76 mm M1.

M4A1E9

Neznámá konfigurace, pravděpodobně jako rozšíření existující M4A1 s dělem 76 mm.

M4A2

Vyrobeno 8053 ks - všechny tanky M4A2 měly malou sadu mřížových dveří na motorovém prostoru a vznětový motor General Motors 6-71, svařovaná korba, dělo 75 mm nebo 76-mm (jemně odlévaný předek, korba 56 stupňů, jediný průlez na věži, dělo 75mm). Užíván armádou SSSR (značení M4C), USMC (United States Marine Corps), Francie, Velké Británie a Polska.

M4A2E8/M4A2(76)W HVSS

Rozšířená verze. Horizontálně umístěné vinuté pružiny (HVSS - Horizontal Volute Spring Suspension), osazen dělem 76 mm M1

M4A2 (76)

Vyrobeno 2915 ks - odlévaný předek, korba 47 stupňů, T23 průlez, houfnice 76 mm

M4A3

Vyrobeno 1690 ks - zážehový motor Ford GAA V-8 (odlévaný předek, korba 56 stupňů, jediný průlez na věži, dělo 75mm). Užíván armádou USA a Francie malý počet). M4A3 byl preferovaný tank v armádě USA.

M4A3(75)

Vyrobeno 3071 ks - M4A3 osazen dělem M3 75mm.

M4A3(76)

Vyrobeno 4542 ks - M4A3 osazen dělem 76mm.

M4A3(105)

Vyrobeno 3039 ks - M4A3 s houfnicí M4 105mm.

M4A3E2 "Jumbo"

Vyrobeno 254 ks - po válce přezdíván "Jumbo" - speciální 40-ti tunová varianta s extra pancéřování (včetně 4" v čelní části), osazen dělem 75 mm, ale velmi často přezbrojem dělem 76 mm. Užíván armádou USA a Francie (1 vozidlo)

M4A3E4/M4A3(76)W

M4A3 w/ 76mm M1 gun.

M4A3E8/M4A3(76)W HVSS (Easy Eight)

Rozšířená verze. Horizontálně umístěné vinuté pružiny (HVSS - Horizontal Volute Spring Suspension), osazen dělem 76 mm M1.

M4A3E9/M4A3(105) HVSS

Rozšířená verze. Horizontálně umístěné vinuté pružiny (HVSS - Horizontal Volute Spring Suspension), osazen houfnicí M4 105mm.

M4A4

Vyrobeno 7499 ks - pětiřadý motor Chrysler A57 o výkonu 317kW (425 k); svařovaný,prodloužený trup, osazen dělem 75mm. Většina byla přezbrojena britským 17-ti liberním dělem "Firefly". Užíván armádou Británie, Francie a Číny.

M4A5

- kanadský tank Ram.

M4A6

- vznětový motor Ordnance RD-1820; bylo vyrobeno pouze několik desítek tanků této varianty, nebyl použit v boji

Podrobnosti na:

Žádné komentáře:

Okomentovat